Su Ürünleri Yetiştiriciliği Destekleme Tebliği Yayınlandı
29.05.2018 tarih ve 30435 sayılı Resmi Gazete'de Su Ürünleri Yetiştiriciliği Destekleme Tebliği yayımlanmıştır. Üreticilerimize hayırlı olsun.
SU ÜRÜNLERİ YETİŞTİRİCİLİĞİ DESTEKLEME TEBLİĞİ
(TEBLİĞ NO: 2018/24)
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı; 21/2/2018 tarihli ve
2018/11460 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan 2018 Yılında
Yapılacak Tarımsal Desteklemelere İlişkin Karar kapsamında su ürünleri
yetiştiriciliği yapanlara verilecek su ürünleri desteği ile ilgili usul ve
esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, Bakanlıktan onaylı su
ürünleri yetiştiricilik belgesine sahip, su ürünleri kayıt sistemine kayıtlı
yetiştiricilere yapılacak su ürünleri desteği ile ilgili hususları kapsar.
(2) Kamu kurum ve kuruluşları bu
Tebliğ kapsamındaki desteklemelerden yararlanamaz.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğ, 21/2/2018 tarihli ve
2018/11460 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan 2018 Yılında
Yapılacak Tarımsal Desteklemelere İlişkin Kararın 10 uncu maddesine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Gıda, Tarım ve
Hayvancılık Bakanlığını,
b) Banka: T.C. Ziraat Bankası
A.Ş. Genel Müdürlüğünü,
c) Balık Tanıma Kartı (Etiket):
Su Ürünleri Yetiştiricileri Üretici Merkez Birliği tarafından hazırlanan ve
üyesi olduğu birliğin ismi, yetiştiricinin adı veya unvanı ve balık türünün yer
aldığı balıkların solungaçlarına takılan kartı,
ç) Entansif yetiştiricilik:
Tamamen dıştan yemlemeye dayalı yoğun yetiştiriciliği,
d) İl/ilçe müdürlüğü: Bakanlık
il/ilçe müdürlüklerini,
e) Kapalı Sistem Üretim:
Üretimde kullanılan suyun, mekanik ve biyolojik araçlar serisinin kullanılarak
dışkı ve yem artıklarının uzaklaştırılması, kalite ve kimyasal yapı bakımından
oksijence zenginleştirilmesi, karbondioksitin uçurulması, ozon ve/veya UV ile
muamele gibi bazı işlemlere tabi tutulduktan sonra yetiştiricilik sisteminde
tekrar kullanımı esasına dayanan, daha az su kullanımı, birim hacimden yüksek
verim, daha iyi büyüme ve yemden daha fazla yararlanmayı sağlayan, yer ve tür
serbestisi olan ve daha az çevresel etki ile ürün alabilmeyi temin eden tam
kontrollü su ürünleri yetiştiricilik sistemini,
f) Kilogram Üstü Alabalık: Hasat
edildiğinde 1 adetinin ağırlığı 1.25 (bir kilo iki yüz elli gram) kilogram ve
üzeri ağırlıkta olan tüm alabalık türlerini,
g) Kuluçkahane: Su ürünleri
damızlık materyallerinden yumurta ve yavru materyal elde etmek üzere kurulan ve
Bakanlıktan onaylı kuluçkahane işletmelerini,
ğ) Satış belgesi: İşletmede
yetiştirilen balıkların hasat edilerek satışının yapıldığını gösteren satış
faturasının aslı, ikinci sureti veya e-fatura, perakende satış fişi ya da
müstahsil makbuzunu,
h) Su Ürünleri Kayıt Sistemi
(SKS): Bakanlık bünyesinde kurulu bulunan su ürünleri yetiştiriciliği ile ilgili
bilgilerin merkezi bir veri tabanında toplandığı sistemi,
ı) Su ürünleri kuluçkahane
belgesi: Su ürünleri damızlık materyallerinden yumurta ve yavru materyaller
elde etmek için kurulan tesislere Bakanlıkça verilen geçerli belgeyi,
i) Su ürünleri yetiştiriciliği:
Su ürünlerinin entansif olarak yetiştirilmesini,
j) Su ürünleri yetiştiricilik
belgesi: Su ürünleri üretim faaliyetinde bulunan yetiştiricilere Bakanlıkça
verilen geçerlilik süresi devam eden belgeyi,
k) Yetiştirici/üretici: Kamu
kurum ve kuruluşları hariç, Bakanlıkça su ürünleri yetiştiriciliği faaliyetinde
bulunmak üzere izin verilen gerçek ve tüzel kişileri,
l) Yetiştirici/üretici örgütü:
29/6/2004 tarihli ve 5200 sayılı Tarımsal Üretici Birlikleri Kanunu ile
24/4/1969 tarihli ve 1163 sayılı Kooperatifler Kanununa göre kurulmuş su
ürünleri yetiştiriciliği konusunda faaliyet gösteren ve merkez birliği düzeyinde
örgütlenmiş üretici merkez birliği, üretici birlikleri ve kooperatifleri,
m) Yetiştiricilik işletmesi:
Bakanlıktan onay alınarak su ürünleri yetiştiriciliğinin yapıldığı yerleri,
ifade eder.
Su ürünleri desteği
MADDE 5 – (1) Su ürünleri yetiştiriciliği yapanlara
su ürünleri desteği aşağıda belirtilen esaslara göre yapılır:
a) Ürün desteklemesi
kapsamındaki türler; alabalık, midye ve yeni türler (mersin, kalkan, fangri,
mercan, sinagrit, lahoz, sivri burun karagöz, minekop, eşkine, sargoz, mırmır,
sarıağız, sarıkuyruk, trança, yayın, şabut, karabalık, yılan balığı, tilapya,
kerevit, karides, sülük, karadeniz alası, kırmızı benekli alabalıklar)’dir.
b) Entansif olarak
yetiştiriciliği yapılan bütün balık türleri balık tanıma kartı (etiket)
desteklemesi kapsamındadır.
c) Su ürünleri yetiştiricilik
belgesi bulunan ve bu maddenin (a) bendinde belirtilen türlerin entansif
şekilde yetiştiriciliğini yapanlar ile midye yetiştiriciliği destekleme
kapsamındadır.
ç) Kapalı sistemde su ürünleri
yetiştiricilik projesine sahip olup projesine uygun üretim yapan üreticilere,
ürettikleri ürünün tamamı için, 2018 Yılında Yapılacak Tarımsal Desteklemelere
İlişkin Kararda belirlenen destekleme birim fiyatı kadar destekleme yapılır.
d) Kilogram üstü alabalık
yetiştiren üreticilere; 2018 Yılında Yapılacak Tarımsal Desteklemelere İlişkin
Kararda belirtilen üretim miktarları esas alınarak belirlenen destekleme birim
fiyatına ilaveten söz konusu Kararda belirtilen üretim miktarları esas alınarak
belirlenecek tutarda ilave destekleme ödemesi yapılır.
e) Ürünlerini piyasada balık
tanıma kartlı (etiket) olarak satmak isteyen üreticilere; 2018 Yılında
Yapılacak Tarımsal Desteklemelere İlişkin Kararda belirtilen üretim miktarları
esas alınarak belirlenen destekleme birim fiyatına ilaveten söz konusu Kararda
belirtilen üretim miktarları esas alınarak belirlenecek tutarda ilave
destekleme ödemesi yapılır.
f) Bir işletmenin ürün
desteğinden yararlanabileceği miktarın hesaplanmasında;
1) Denizlerde Bakanlıkça
belirlenmiş olan aynı potansiyel alanda, aynı baraj gölünde veya bölgelere
ayrılmış baraj göllerinde aynı bölge içerisinde, aynı gerçek ve tüzel kişilere
ait birden fazla yetiştiricilik işletmesi var ise bu işletmeler tek bir işletme
olarak kabul edilir ve destekleme ödemesi buna göre yapılır.
2) Desteklemede, denizlerde
Bakanlıkça belirlenmiş olan aynı potansiyel alanda, aynı baraj gölünde veya
bölgelere ayrılmış baraj göllerinde aynı bölge içerisinde, aynı gerçek ve tüzel
kişilere ait birden fazla yetiştiricilik işletmesi ile ilgili olarak 2018
Yılında Yapılacak Tarımsal Desteklemelere İlişkin Kararın yayım tarihinden
önceki tesis sahipleri esas alınır. Kararın yayımlandığı 26/2/2018 tarihinden
sonra yapılan bu tesislerle ilgili devirler destekleme kapsamı dışındadır.
3) Bir işletmenin desteklemeden
faydalanabileceği en fazla miktar yılda, 2018/11460 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararında belirtilen 500.000 kilogram ile sınırlı olup 250.000 kilograma
(250.000 kilogram dahil) kadar olan kısmına birim fiyatın tamamı,
250.001-500.000 kilogram (500.000 kilogram dahil) olan kısmı için birim fiyatın
% 50’si dikkate alınır.
4) İşletmenin su ürünleri
yetiştiricilik belgesinde, tesis (proje) kapasitesi (ton/yıl) için belirtilen
mevcut durumdaki kapasite dikkate alınır.
5) 6 ncı maddenin birinci
fıkrasının (ç) bendinde istenen satış belgelerindeki kilogram fiyatları Su
Ürünleri Yetiştiricileri Üretici Merkez Birliğinin görüşü alınarak Bakanlık
tarafından açıklanacak ürünün kilogram/maliyet değerinin % 75’inden düşük olan satış
belgeleri ile kilogram/maliyet değerinin % 50’sinden düşük olan balık yemine
ait faturalar destekleme kapsamı dışındadır.
6) Ürüne ait satış belgelerinde
ve/veya hasat tespit tutanağında belirtilen miktar, bu miktarın hesaplanmasında
5 inci maddenin birinci fıkrasının (n) bendinde belirtilen canlı ürünlere ait
satış belgeleri hariç, yetiştiricilik işletmeleri arasında yapılan ürün
alışverişlerine ait satış belgelerindeki miktarlar hesaplanmaya dahil edilmez.
7) Yetiştirilen türe göre hasat
edildiği ağırlığa ulaşması için balık besleme bilimi bakımından gerekli olan
yeme ait fatura dikkate alınır.
8) Yetiştiriciliği yapılan
ürünün büyüme süresi dikkate alınır.
9) İşlenmek suretiyle fileto
veya füme olarak satışı yapılan ürünlerde, ürüne ait faturalarda belirtilen
miktarın iki katı dikkate alınır.
10) 5 inci maddenin birinci
fıkrasının (n) bendinde belirtilen şekilde üretimi yapan işletmeler için son
satışın yapıldığını gösteren satış belgelerindeki miktardan, aynı ürüne ait ilk
hasat için düzenlenen satış belgelerindeki veya hasat tespit tutanağındaki
miktar düşüldükten sonra kalan miktar dikkate alınır.
11) İlk defa yetiştiriciliğe
başlayan işletmeler ile kapasite artırımında bulunan işletmeler için
yetiştiricilik belgesindeki onay tarihi, diğer mevcut işletmelerde ise
yavruların işletmeye geliş tarihi, balıkların büyüme süresinin başlangıcı esas
alınır ve belirtilen hususlara uyumlu olması aranır.
g) Aynı işletmede birden çok
türün yetiştirilmesi halinde, (f) bendinin (3) numaralı alt bendinde belirtilen
kapasite sınırlamaları bu işletmeler için de geçerli olup bu durumdaki işletme
sahipleri il/ilçe müdürlüğüne, ürünlerini hasat etmeden önce müracaat ederek
yetiştirdiği türlerle ilgili tespit yaptırmak zorundadır. Türlerle ilgili
desteklemelerde yetiştiricilik belgesindeki oranlar esas alınır.
ğ) Yetiştirdiği ürünlerini
fileto veya füme olarak Bakanlıktan onaylı işletmelerde işlenmesi suretiyle
pazarlayanların işlenmiş ürünlerine ait satış faturaları, satış belgesi olarak
kabul edilir.
h) İşletmesinde yetiştirdiği
yavru balıkları başka işletmelerden satın alanlar, bu balıkları Bakanlıktan
izinli kuluçkahanelerden, su ürünleri yetiştiricilik belgesinde yavru üretim
izni olan işletmelerden, üniversite veya araştırma enstitülerine ait
kuluçkahanelerden temin ederler.
ı) İşletmesinde yetiştirdiği
yavru balıkları başka işletmelerden değil de Bakanlıktan yavru balık üretme
izni olan kendisine ait başka bir işletmesinden temin edenler, yavrunun temin
edildiği işletmenin bulunduğu il/ilçe müdürlüğüne, Ek-1’de yer alan Su Ürünleri
Yavru Balık Tespit Tutanağını düzenletmek ve bu tutanağı yavru balıkların
götürüldüğü işletmenin bulunduğu il/ilçe müdürlüğüne ibraz etmek zorundadır.
i) Karada ve baraj göllerinde
kurulu olan alabalık yetiştiricilik işletmelerinden, projesinde yavru üretim
izni olmadığı halde, başkasına satmamak kaydıyla, sadece işletmesinin ihtiyacı
olan yavruyu kendi işletmesinde üreten işletmeler il/ilçe müdürlüğüne müracaat
ederek yavru tespit tutanağı düzenletmek zorundadır.
j) Kilogram üstü alabalık
üretmek isteyen yetiştiricilerin, il/ilçe müdürlüğüne müracaat ederek proje
değişikliğine gerek kalmaksızın kilogram üstü alabalık yetiştiriciliği yapma
talebinde bulunması ve mevcut durumlarını Ek-6’da yer alan Kilogram Üstü
Alabalık Tespit Tutanağı ile tespit ettirmeleri zorunludur. Kilogram Üstü
Alabalık Hasat edecek yetiştiricilerin İl/İlçe Müdürlüğüne başvurarak Ek-7’de
yer alan Kilogram Üstü Alabalık Hasat Tespit Tutanağını düzenlettirmeleri ve bu
ürünler için düzenlenecek satış belgelerinde de ürünün kilogram üstü olduğunu
belirtmeleri zorunludur.
k) Balık tanıma kartı (etiket)
desteğinden yararlanmak isteyen üreticiler, etiketleme işleminin yapılacağı
yerin il/ilçe müdürlüğüne müracaat ederek Ek-8’de yer alan Balık Tanıma Kartı
(Etiket) Tespit Tutanağı düzenletmek zorundadır. Etiketlemenin farklı bir ilde
yapılması durumunda, bu tutanak iki nüsha olarak düzenlenir ve bir nüshası
düzenlendiği il/ilçe müdürlüğü tarafından üretim yapılan tesisin bulunduğu
il/ilçe müdürlüğüne gönderilir.
l) Destekleme verilecek balık
tanıma kart (etiket) miktarı, su ürünleri yetiştiricilik belgesindeki proje
kapasitesine (fiili kapasite) tekabül eden balık adedinden fazla olamaz. Desteklemeye
esas balık tanıma kart (etiket) adedinin hesaplanmasında;
1) Porsiyonluk alabalık,
karadeniz alası ve kırmızı benekli alabalıklar (Salmo Türleri),
yetiştiriciliğinde 1 (bir) kilogram için en fazla 4 (dört) adet,
2) Çipura, levrek
yetiştiriciliğinde 1 (bir) kilogram için en fazla 3 (üç) adet,
3) Yeni tür yetiştiriciliğinde 1
(bir) kilogram için en fazla 2 (iki) adet,
4) Kilogram üstü balık
yetiştiriciliğinde 1 (bir) kilogram balık üretimi için 1 (bir) adet kart,
esas alınır.
m) Yetiştirilen ürünlerin büyüme
sürelerinin belirlenmesinde, yetiştiriciliği yapılan tür, bölgenin çevre
özellikleri ve yetiştirme sistemi il müdürlüğünce göz önünde bulundurulur.
n) Balıkları işletmesine yavru
balık olarak değil, daha büyük ve değişik ağırlıklarda koymak suretiyle
yetiştiricilik yapanların; balıkların temin edildiği işletmenin bulunduğu
il/ilçe müdürlüğüne düzenlettirecekleri Ek-2’de yer alan Su Ürünleri Hasat
Tespit Tutanağında “canlı” ibaresinin belirtilmesi zorunludur. Bu belge
balıkların götürüldüğü işletmenin bulunduğu il/ilçe müdürlüğüne ibraz edilir ve
bu balıklar il/ilçe müdürlüğü elemanları nezaretinde işletmeye bırakılır. Hasat
tespit tutanağı üzerine balıkların bırakıldığı tarih, saat, tür ve miktarı
kaydedilerek imzalanır. Balıklarını başkasına ait işletmeden temin ediyorlar
ise satış belgesinde “canlı” ibaresinin de yer alması zorunludur. Bu kapsamda
sadece iç sular da yetiştirilip denizlere taşınarak büyütülmesine devam edilen
canlı balıklar desteklenir.
o) Ürünleri için hasat tespit
tutanağı düzenletmesi zorunlu olan yetiştiriciler, il/ilçe müdürlüğüne, ürününü
hasat etmeden en az beş gün önce dilekçe ile müracaat etmek zorundadır. Hasat
tespit tutanağına etiket durumu, hasat edilen balığın ortalama ağırlığı yazılıp
en az iki görevli tarafından üç suret olarak tanzim edilerek iki sureti ürün
sahibine verilir.
ö) Desteklemeden yararlanmak
isteyen yetiştiriciler, en geç 1/12/2018 tarihine kadar, yetiştiricilik
tesisinin bulunduğu il/ilçe müdürlüğüne müracaat etmek ve bu Tebliğ kapsamında
istenen belgeleri teslim etmek zorundadır. Belirtilen son müracaat tarihine
kadar müracaatta bulunmuş yetiştiricilerin, Aralık ayına ait satış belgeleri
veya hasat tespit tutanakları en geç 11/1/2019 tarihine kadar teslim edilebilir.
Müracaat
MADDE 6 – (1) Desteklemeden yararlanmak isteyen
üreticiler, faydalanmak istedikleri su ürünleri desteği için aşağıdaki
belgelerden gerekli olanlarla yetiştiricilik tesisinin bulunduğu il/ilçe
müdürlüğüne müracaat ederler:
a) Ek-3’te yer alan Su Ürünleri
Yetiştiriciliği Destekleme Müracaat Dilekçesi.
b) Bakanlıkça belirlenecek
bilgilerin yer aldığı ve Su Ürünleri Yetiştiricileri Üretici Merkez Birliği
tarafından balık tanıma kartı kullananlar için verilen belge ile bir adet örnek
balık tanıma kartı.
c) Yetiştirdiği ürünün satın
alındığını gösteren satış belgesi ve/veya Su Ürünleri Yavru Balık Tespit
Tutanağı (son müracaat tarihine kadar istendiği zaman).
ç) Hasat edilen ürünün
satıldığını gösteren satış belgesi ve/veya Su Ürünleri Hasat Tespit Tutanağı
(son müracaat tarihine kadar istendiği zaman).
d) Ek-7’ de yer alan Kilogram
Üstü Alabalık Hasat Tespit Tutanağı.
e) Ek-8’ de yer alan Balık
Tanıma Kartı (Etiket) Tespit Tutanağı.
f) Su ürünleri yetiştiriciliği
ile ilgili üretici birliği veya kooperatife üyelik belgesi. (Bulunmayan
yerlerde bu belge istenmez.)
g) İşletmesinde yetiştirdiği
balığın satın alındığı işletmenin kuluçkahane veya işletmesinde yavru üretim
izninin olduğu su ürünleri yetiştiricilik belgesinin sureti, yavru balıkların
üniversite veya araştırma kuruluşlarından temin edilmesi halinde ise bu
kurumlar tarafından satışın yapıldığını gösterir belge.
ğ) Proje kapasiteleri 10 ton/yıl
üzerinde olan üreticilerin kullandıkları yeme ait fatura (son müracaat tarihine
kadar istendiği zaman).
h) Yetiştiricilik belgesi
fotokopisi.
İl/İlçe müdürlüğü tarafından
yapılacak iş ve işlemler
MADDE 7 – (1) Desteklemeden yararlanmak üzere yapılan
müracaatlar, il/ilçe müdürlüğü tarafından bu Tebliğ kapsamında istenen belge ve
belgelerdeki bilgiler kontrol edilerek Su Ürünleri Kayıt Sistemine (SKS) kaydedilir
ve veri girişleri yapılır.
(2) İl/ilçe müdürlüğü
tarafından, SKS’ye girilen bilgiler esas alınarak Ek-4’te yer alan Su Ürünleri
Destekleri İcmal-1’ler oluşturulur. Oluşturulan Su Ürünleri Destekleri
İcmal-1’ler il/ilçe müdürlüğü ilan panosunda, her dönem sonunu takip eden ilk
beş mesai günü askıya çıkarılır. Askıya çıkarma ve indirme işlemi en az iki
görevli tarafından tutanağa bağlanır.
(3) Su Ürünleri Destekleri
İcmal-1’lere yapılacak itirazlar askı süresi içinde il/ilçe müdürlüğüne
yapılır. İtirazlar askı süresi içinde değerlendirilerek il/ilçe müdürlüğü
tarafından karara bağlanır. Askı süresince herhangi bir itiraz olmaz ise
icmaller kesinleşmiş kabul edilir.
(4) İlçe müdürlüğünce düzenlenen
Su Ürünleri Destekleri İcmal-1’ler askıdan indirilmesini müteakip onaylanarak
en geç beş iş günü içinde il müdürlüğüne gönderilir.
(5) İl müdürlüğüne gelen onaylı
Su Ürünleri Destekleri İcmal-1’ler, SKS’deki kayıtları üzerinden kontrol
edilerek Ek-5’te yer alan Su Ürünleri Destekleri İcmal-3’ler düzenlenip
onaylanarak beş iş günü içerisinde Balıkçılık ve Su Ürünleri Genel Müdürlüğüne
gönderilir.
Üye yetiştiricilerden kesinti
MADDE 8 – (1) Yetiştirici örgütlerine üyelik şartı
aranan destekleme ödemelerinde, merkez birliğini kurmuş olan; Tarımsal Üretici
Birlikleri Kanununa göre kurulmuş üretici birlikleri ve/veya Bakanlıkça
kuruluşuna izin verilen Kooperatifler Kanununa göre kurulmuş su ürünleri
kooperatif üyelerinden, hak ettikleri desteklerden hizmet bedeli olarak ödenen
desteğin % 2’si oranında birim kooperatif veya il/ilçe birliklerine, kesinti
yapılan bu bedelin içerisinden de % 20’si oranında üst kooperatif veya merkez
birliğine Çiftçi Örgütlerini Güçlendirme adı altında kesinti yapılır.
Ödemelerin aktarılması
MADDE 9 – (1) Bu Tebliğde yer alan desteklemelerden
faydalanacak örgütlü üreticilere yapılacak ödemeler, 4 üncü maddenin birinci
fıkrasının (l) bendinde tanımlanan merkez birliklerine üye olmak ve üye
olduğuna dair belgeyi müracaat sırasında ibraz etmek koşuluyla 8 inci maddede
belirtilen oranlarda Çiftçi Örgütlerini Güçlendirme adı altında kesinti
yapıldıktan sonra kalan miktar doğrudan üreticiye ödenir. Yetiştirici örgütlerine
üyelik şartı aranmayan yetiştiricilere ise kesinti yapılmadan ödeme yapılır.
Yetki ve denetim
MADDE 10 – (1) Bu Tebliğde yer almayan hususlarda ve
taşrada oluşacak problemlerin çözümünde, 2018 Yılında Yapılacak Tarımsal
Desteklemelere İlişkin Kararda ve bu Tebliğde belirtilen hususlara aykırı
olmamak koşuluyla il/ilçe müdürlüğü yetkilidir.
(2) İl/İlçe müdürlüğü bu Tebliğ
kapsamındaki desteklemelerle ilgili üretim süreci dahil her türlü denetimi
yapmaya ve buna ilişkin bilgi ve belge istemeye yetkilidir.
(3) Bu Tebliğde belirtilen
desteklemelerle ilgili hususlarda il/ilçe müdürlüğü tarafından yapılan
denetimlerde, ilgililer gerekli kolaylığı göstermek ve her türlü bilgi ve
belgeyi vermek zorundadır.
(4) Destekleme ödemelerinin
denetimini sağlayacak tedbirleri almaya Bakanlık yetkilidir. Bu amaçla
yapılacak çalışmalarda gerektiğinde diğer kamu kurum ve kuruluşları ile
kooperatifler, ziraat odaları ve birliklerin hizmetlerinden yararlanılır.
Haksız ödemelerin geri
alınması ve hak mahrumiyeti
MADDE 11 – (1) Bu Tebliğde belirtilen yetkili
merciler, bu Tebliğ gereği kendilerine ibraz edilen belgelerin yetkileri
kapsamındaki kontrollerinden ve kendi hazırladıkları belgelerden sorumludur.
Desteklemeden yararlanmak üzere ibraz edilen belgelerin sorumluluğu ilgilisine aittir.
Bu yükümlülüğü yerine getirmeyerek haksız yere ödemeye neden olanlar ile haksız
yere ödemelerden yararlanmak üzere sahte veya içeriği itibarıyla gerçek dışı
belge düzenleyen ve kullanan ilgililer hakkında gerekli cezai, hukuki ve idari
işlemler yapılır.
(2) Haksız yere yapılan
destekleme ödemeleri, ödeme tarihinden itibaren 21/7/1953 tarihli ve 6183
sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesinde
belirtilen gecikme zammı oranları dikkate alınarak hesaplanan kanunî faizi ile
birlikte anılan Kanun hükmüne göre geri alınır. Haksız ödemenin yapılmasında
ödemeyi sağlayan, belge veya belgeleri düzenleyen gerçek ve tüzel kişiler, geri
alınacak tutarların tahsilinde müştereken sorumlu tutulurlar.
(3) Bu Tebliğ kapsamında yapılan
destekleme ödemelerinden, idari hata sonucu düzenlenen belgelerle yapılan
ödemeler hariç, haksız yere yararlandığı tespit edilen üreticiler ile idari
hata sonucu sehven yapılan fazla ödemeyi iade etmeyen üreticiler beş yıl
süreyle Bakanlıkça sağlanan hiçbir destekleme programından yararlandırılmazlar.
Sorumluluk
MADDE 12 – (1) Desteklemeden yararlanmak üzere bu
Tebliğ gereği ibraz edilen bilgi ve belgelerin doğruluğundan öncelikle belgeyi
ibraz eden ve yetkileri kapsamında onaylayan ve verileri giren kişi ve kurumlar
sorumludur. Destekleme ödemesi yapılan belgeler istenildiğinde ibraz edilmek
üzere ilgili birimler tarafından beş yıl süre ile saklanır.
Kaynak aktarımı ve ödemeler
MADDE 13 – (1) 2018 Yılında Yapılacak Tarımsal
Desteklemelere İlişkin Karar kapsamında yapılan destekleme ödemeleri kamu
kaynağı olduğundan hak sahibinin hesabına aktarılmadan önce haciz/icra, temlik
ve benzeri işlemler yapılmaz.
(2) Desteklemeler için gerekli
kaynak, bütçede hayvancılığın desteklenmesi için 2019 yılında ayrılan ödenekten
karşılanır ve gerekli paranın aktarılmasını müteakip Bakanlık tarafından Banka
aracılığı ile ödenir.
Yürürlükten kaldırılan
tebliğler
MADDE 14 – (1) 30/6/2012 tarihli ve 28339 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Su Ürünleri Yetiştiriciliği Destekleme Tebliği (Tebliğ No:
2012/50), 29/5/2013 tarihli ve 28661 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Su
Ürünleri Yetiştiriciliği Destekleme Tebliği (Tebliğ No: 2013/26), 7/6/2014
tarihli ve 29023 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Su Ürünleri Yetiştiriciliği
Destekleme Tebliği (Tebliğ No: 2014/27), 24/5/2015 tarihli ve 29365 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Su Ürünleri Yetiştiriciliği Destekleme Tebliği
(Tebliğ No: 2015/20), 3/8/2016 tarihli ve 29790 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Su Ürünleri Yetiştiriciliği Destekleme Tebliği (Tebliğ No: 2016/33),
14/10/2017 tarihli ve 30210 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Su Ürünleri
Yetiştiriciliği Destekleme Tebliği (Tebliğ No: 2017/38) yürürlükten
kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 15 – (1) Bu Tebliğ 1/1/2018 tarihinden geçerli
olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 16 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Gıda, Tarım ve
Hayvancılık Bakanı yürütür.